Ahad, 13 Disember 2009

spOnGebOb n duRiAn

esok my last paper exam mid-sem, teruje, x sabar, dlm mse yg sme cuak n tkot b'cmpur baur..
npe teruje n x sabar? sbb tanoshimi nk fuyu yasumi..mud nk cuti t'bantut2 lg sbb still exm x abes lg..
cuak n tkot? sbb esok exam senkei a.k.a linear algebra..susa nk meletakkn harapn pd subjek yg kite x yakin.

kali ni pun sye b'usahe ala kadar..ptus ase? kotoba yg boleyh dipertimbangkn utk m'gmbrkn keadaan sye skunk nieh..tp xdek l mmg giv up abes..x2..mnyerah kalah xkn sebegitu mudah..

mne yg lebih menyedihkan?si A yg b'usaha sedaya mungkin, sepenuh tenaga tp x b'jye m'cpi ap yg diusahakn atau si B yg b'usaha ala kadar gitu2 n sekadar menyerahkn kpd nasib yg menentukn segala n kemudian mnerima keputusan yg sme dgn si A td.

apabila si A gagal, sudah pasti sgt kecewa kn, sbb da usahe giler2 tp x dpt gk..kuyashii!
kalau si B gagal plak, x rase kecewa sgt kot, sbb xdek la aim sgt kn sbb tu la cm xdek la nk usahe sgt.

apabila si A b'jye, of kos puas hati giler, btol x? segale usahe titik peluh sndri t'bls n m'buahkn hasil.
n law si B plak yg b'jye, owh sgt b'syukur. gler nsib baek tym ni.

analogi mudah, sebuah lukisan utk si putera raja.
A b'usahe, praktis hari2, tajamkn skill melukis n perhebatkn teknik mewarna. A msok kelas melukis n blaja bende baru, melukis span b'karakter.
B hnye gitu2 jek..sje nk join..ad rzki mnang ad la, xdek xpe. x perlu susa2 msok kelas mcm A, tkot nnt rugi jek duit yuran kelas melukis tuh law x menang. xdek pulangan.

hari p'tndingn A n B kene melukis dpan anak raja tu sndri.
B lukis durian, n ade l buah-buahan laen, cantek.
A lukis span, comel sgt.

anak raja tu pilih yg mne?
pilih B punye.
sbb?
dia ske mkn durian. ske sgt.
B gembire gler, mmg nsib mnyebelahi dy. owh, indahnye nsib si B. kesian A. penat usahe tp x b'jye.

A sedeyh x? msti l sedeyh sgt2. then, cikgu skolah melukis dy ckp mcm nie.
'x sangka span boleyh dilukis secomel itu. ape kate letakkn name?'
A x m'jwb..masih hampa dgn kekalahan.

cikgu t'senyum. tgn A ditarik hulurkn kpd rakannye yg b'dri di tepi.
'ni kwn sye, keje kt syrikat tv. dy suke lukisan awak. can we assume diz as a deal?'
A t'senyum lebar. x sia2 msok kelas cikgu!

span x dipilih utk dihias dlm blik anak raja sbb si anak raja lebih suke durian, nsib B baek. tp span t'pilih utk msok tv sbb si pelukis span temui kejayaannye berkat b'cikgukn kwn seorg pekerje syrkt tv.

usahe msok skola melukis m'buahkn kejayaan lebih besar drpd stakat t'gntung dlm blik n kemudian b'habuk dibuang selepas setahun dua.

span jd spongebob. A jd feymes, kaye raye.
lukisan durian dibuang, B msih m'cri ruang utk tros hidup dlm nsib baek.
kalau B g kelas tu n B blaja gk lukis span, mst B buleyh, stakat span.

dr satu sudut, pndgn pertama sye, sye rela m'jd si B. b'usahe ala kadar, x bermati-matian, n x t'lalu meletakkn harapan t'hdp ape2..reason, sbb sye takot kecewa. andai sasaran yg sye tetapkn x mmpu utk sye gapai sye xkn terlalu kecewa sbb sye x b'usaha sekuat mane. sye akn mmpu utk mnerima hakikat kegagalan sye adlh kerana usaha sye x seberapa. jd, sye xkn ad hak utk m'p'tikaikn kegagaln sye tuh.
tp hakikatnye ini drpd pndngn mate pengecut si kemuncup. kemuncup yg tkot utk m'hadapi hakikat kelemahan dri cube utk mencovernye.

tp kalau B usahe sket je lg, mst B buleyh jd lg feymes n lg hebat drpd A.
sape tahu kn?
kemuncup mngaku, kemuncup adelah B.
tp sgt b'hrp suatu hari akn jd mcm A.

k..doakn sye xm esok.
usahe sejengkal tp hrpkn kejayaan sedepa.*sigh*

Tiada ulasan: