Ahad, 17 Januari 2010

~ tHe rOaD nOt tAkeN ~

empat hari tnggl blog. maji xto nk tlis ape.

"wahai orang2 yg beriman!
mengapa kamu mengatakan sesuatu yg kamu tidak kerjakan?
itu sgtlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakn apa-apa yg tidak kamu kerjakan"
(as-saff : 2-3)

terkedu sy m'bcenye. terkedu to iu yori, tersentak kot. astaghfirullahalazim..x braninye sye utk berkate-kate pape lg lpas ni..sbb dri ini superb maha hina, bnyk sgt dosa, kesilapan, penyelewengan, keriakan, ketakburan, dan bermacam-mcm ke-an ke-an lg la. (kezuhudan itu masih jauh panggang dr api lg..huhu..)

ptutkah sye b'henti menyampaikan perkara2 yg baek kpd sume org? ptutkah sye berhenti bajet baek wat entry2 islamic dlm blog ni padahal sye, akidah pom msih tunggang langgang? ptutkah sye b'henti nasihat org ke arah kebaikn walhal sye sndri pun msih ragu2 ngn amal sy? ptukah..ptutkah..ptutkah...
huwaaa...nayanderu!!

wawa, jgn tertipu.tpu daye syaitan.
perlukah nayanderu utk da'wah? perlukah nayanderu utk kongsikan kebenaran? perlukah nayanderu utk saling memperingatkan? perlukah nayanderu utk b'pimpin tgn ats jln kebaikan?
X.


"tunjukilah kami jln yg lurus, iaitu jln orang2 yg telah Engkau beri nikmat, bukan jalan mereka yg dimurkai, dan bukan pula jalan mereka yang sesat "
(al-fatihah : 6-7)

pilihan d tgn kita. hitam putihnya terpulang kpd kita.selalu x kita dipersoalkan sebegini oleh kgkwn kite yg non-muslim tuh, " kalau Tuhan ade, npe x dijadikan sume org ats muka bumi ni baek2 belake?"
ketika itu apekah jwpn kita? ikot pnglmn sye dlu, sye jwb mcm nie, " kalau sume org baek, x mnarik la bumi nie..kn? "(dgn muke kelat unconfidentnye xtaw nk jwb ap)..n sye yakin ramai d antr kite yg jwb mcm ni jugk rsenye..(xto la law ad jwpn level tinggi sket kn) tp skunk, sye da jumpe jwpn baru, jwpn yg lebeyh yakin utk sye utarakn, jwpn yg sye kira xkn mmpu dipatahkan,kot.iA.

"Allah itu maha adil. Dia izinkan kita memilih ape yg kita kehendakkan. Dia izinkn kita memilih jalan yg kita inginkan, jd skrg kita masing-masing sedang berada d ats jln yg kita sndri pilih. Sye nk terus memeluk islam sbb sye inginkn mati sbgi islam, tp mereka menolak islam kerana mungkin bg mereka ad yg lebih baek utk mereka. Adekah mereka dipaksa oleh Allah utk menganut agamaNya, x kn?
adekah pembunuh itu dipaksa utk membunuh mangsanya?
adakah pemberi sedekah itu dipaksa utk m'hulurkn duitnya ?
jwpnnya, x kn?"

iA, smoga Allah lancarkn lidah sye utk m'jwb sebegini.

'jgn lihat pd org yg menegur, tp lihat pd ape yg ditegur'
biase dengar kn, ayat ats ni? boleh dipersetujui x? perasan x ayat kt ats ni boleh kita kaetkn dgn firman Allah yg sye sisipkn kt permulaan entry ni td..

contoh mudah, si ayah marahkan anaknye x semayang, tp si ayah, ralit bekerja smpi zohor asar ditinggalkn.
si ibu membebel si anak tudung on off on off, tp si ibu, melawat tetangga, hijab ntah ke mana.
andai la korg sume si anak, nk ke korg ikut kate si ayah n si ibu kt ats ni?
x ptut..sbb? ibu n ayah pom sme, ade hati nk mrhkn sye.
ptut..sbb? jgn lihat pd yg org yg menegur, lihat ap yg ditegur..biasela tu,manusia, mne nk lepas dr kesalahan.

jwpn sye? ptut.
yg dianjurkn itu kn kebaikan..sbb itulah Allah ad menyebut kita kene selalu berpesan-pesan dgn kebaikn, dan berpesan-pesan dgn kesabaran. x slh si anak pule yg menegur si ayah n ibu andai keduanya tebuat slh. mungkin slepas itu, si ayah n ibu akan b'usaha utk m'perbaiki dri setelah mlihat si anak bukn calang2 lagi, desyou..

yg terbaik anjuran Rasulullah saw, da'wah mnerusi tauladan. tunjukkn contoh yg terbaik supaya org lebih yakin dgn ap yg kite perkatakan. pengajaran utk dri sye sndri, Allah x ske hambanye m'perkatakn ttg sesuatu yg tidak dikerjakn, jd sye perlu berusaha utk mngerjakn ape yg sye perkatakan. sye perlukn sume utk tros memimpin tgn sye d ats jln yg telah sye pilih ini. sye perlukan sokongn sume utk sye tros istiqamah d ats laluan ini. sye perlukn sume utk m'peringatkn tatkala sye lupe, menyedarkn tatkala sye terleka.
kwn2, marilah saling berjuang ke jlnNya.
n iA, smoga Tuhan kuatkn hati kite.
aminn..

da'wah itu ibarat d road not taken.
bnyk risiko perlu dihadapi, bnyk dugaan perlu dilalui, bnyk pngorbanan perlu direlai.
sbb syurga Allah itu mahal harganya,

"Allah mengetahui kamu tidak dpt menahan dirimu sndri, tp Dia menerima taubatmu n memaafknmu"

4 ulasan:

mazni mahirah izzati berkata...

salam... oh, wawa sumthng to be pndr upon..:)

ye, wa manusia itu x sempurna, disebabkan itu kita perlu b'usaha 'ke arah' kesempurnaan..tidak perlu menunggu sempurna untuk menyampaikan..

'jalan dakwah itu adalah jln yg paling panjang, sukar dan berbahaya tapi ia adlh jln paling pendek, mudah dan selamat utk ke syurga Allah..

"kamu adalah ummat yang terbaik, mengajak kepada makruf, mencegah pada yang mungkar..."-alBaqarah

manusia selalu lupa, perlu sentiasa diingatkan.. igtkan saye juga ye wawa..:)

^^teringt zaman2 duk telaah 'the road not taken dulu.. the roads diverged into two.....^^
huhu...
miz ya..'Huda Mansor tu da siap mimpi2kan kite sume dah..:)
slm ukhwah....

.Si kEmunCuP. berkata...

hehe...thanx mazni!
tu l psl, tringt zmn skolah kn! siyes rndu nk blik zmn skola sbb mse tu kte sume rpt kn!
iA skunk ni pom even jauh d mate tp dkat d hati, hopefully.hehe.

huda mansor itu mmg ~ bru jek skype ngn dy aritu..hehe.
miz u jgk. =)

indahayatisamsi berkata...

Akak suka ayat kakak yang kat atas tu,

"jalan dakwah itu adalah jln yg paling panjang, sukar dan berbahaya tapi ia adlh jln paling pendek, mudah dan selamat utk ke syurga Allah.."

Kenapa jalan yang paling pendek, mudah dan selamat?

SEBAB JALAN YANG LURUS... (al-fatihah : 6)

InsyaAllah, adik-adik akak semuanya hebat2!
GAmbare~! Semuanya akan jadi hamba Allah dan khalifah yang HEBAT!!!

Ameen

.Si kEmunCuP. berkata...

hehe..
kt ats tu kwn bek sye mse skola kt taiping.hehe..=)

iA, smoga kite sntiase d ats jln yg lurus ~