Rabu, 5 Oktober 2011

tips perkahwinan ^^,


hilang inspirasi menulis dua tiga hari ni.
ecece ckp gaye mcm seorang penulis profesional yg pndi sgt menulis, walhal hanya setakat nk menconteng dinding belog sendiri jek. ye la, tu pon perlukan skill-skill tertentu jugak kn?


hari ini alhamdulillah, sy berpagi-pagian sekejap setelah sekian lama x menikmati matahari pagi dunia (nmpk sgt tdo bgn tgh hari). then, ape laei nk wat ye dok, kalo x ngadap fesbuk? hehe. then tertariklah sy kt satu artikel nih, yg ditulis oleh Ustaz Azhar Idrus (sumpah mase blik raya aritu sy terserempak dgn bliaw+isteri+anaknye yg comel tu mse nga shopping handbag kt sogo).


TIP PERKAHWINAN


1.KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencair suami,tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.


2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui wali si gadis.


3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi di hadapan Allah.


4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yg datang untuk mendoakn anda, kerana anda harus berfikir untuk menugndang mereka semua dan meminta maad apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakn doa mereka.


5. KETIKA MALAM PERtAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.


6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yg akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yg penuh onak dan duri.


7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.


8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami 100%


9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah suami atau isteri 100%, dan cintai anak-anak masing-masing 100%.


10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dgn tingkat ketaatan suami dan isteri.


11. KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yg setia mendampingi kita semasa derita.


12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jgn lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan anda.


13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dgn gemalai dan lemah-lembut, tetai selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.





terkesan jugakla kt hati, espc ketika membaca first point nye, ketika mencari calon - carilah ayah bagi anak-anak kita. terdiam sejenak. dalam usia yg baru mencecah 22tahun kini, sy masih tidak mampu utk menilai seseorang lelaki itu adekah bakal menjadi ayah yg baik ataupun tidak, terutamanye untuk menilai mereka-mereka yg seusia dgn sy.

depends on orang kot kn, tapi jujur diakui memang semenjak sy kecil lagi sy akn mudah respect dan memandang tinggi terhadap orang yg lebih dewasa, terutamanye lelaki. dalam erti kata lainnya, kalau pilihan jodoh di tangan sy, sy akn lebih memilih pasangan yg lebih tua dari sy. atas alasan, semakin matang, semakin pandai mendidik, semakin tinggi sense of responsibility. dan, oleh sebb itu, utk membayangkn seseorang itu bakal menjadi ayah yg baik, mata sy akn lebih bereaksi pantas terhadap mereka yg jauh lebih berusia drpd sy.


well, ekceli ad mcm-mcm pendapat ttg keserasian dgn pasangan ni kn. ad yg kate, pempuan elok cri suami yg lagi tua. sy igt cikgu skola sy pernah pesan, yg budak-budak pempuan ni kalau nk cari suami biar yg usianye dlm range 3~10 tahun tuanya. begitu juga utk lelaki, cari bakal isteri yg muda 3~10 tahun umurnya. alasannye, lelaki lambat matang (i dun noe..) jadi payah sikit la utk mereka yg berkahwin sesame usia

tapi kalau kita lihat zaman sekarang ni, kebanyakn orang cenderung memilih pasangan yg sebaya. alasan, lebih senang berkomunikasi, sama laras bahasa sama generasi, n lagi satu punca utama, berkongsi pengalaman yg sme sprti blaja di universiti yg sme, blaja di skola yg sme, dan possible juga blaja di kelas yg sme. bile da selalu sgt bersame-sama, secara x sengaje bliaulah yg menjadi pasangan kite, iA dunia akhirat.


begitu juga dgn ideologi ttg keserasian dipengaruhi faktor anak keberapa. paling famous, anak bongsu x wajar sekali memilih anak bongsu sebagai pasangan. alasan, anak bongsu yg sememangnye terkenal dgn perwatakan manja dan sentiasa dapat apa yg diinginkn akn mengakibatkn timbul masalah utk bertolak ansur. masing-masing dgn pe'el sndri yg payah nk mengaku kalah, akn lebih merumitkn keadaan. sejauh mana kebenarannye, hanya Tuhan yg tahu.


namun hakikatnye, andai kedua-dua pasangan memahami ap itu perkahwinan dlm erti islam, iA semua masalah ni akn dpt diatasi, betul x? x kesah la sebaya ke sama-sama bongsu ke, andai masing-masing saling mencari keberkatan dalam perkahwinan, n menganggap rumahtangga adalah amanah daripada Allah, saling berusaha cuba mengekalkan keharmonian, iA aman jek kot kn..


gmbr sekadar hiasan

tp tuh la, ckp jek senang. sedangkan ustaz ustazah alim arif pakar segala hukum pun rumah tangga tunggang langgang, inikan pule kite insan biasa yg jahil agama ni kn.


rancak bercerita pasal kawen, rs cm org dewasa yg da nk kawen sgt dah ha.huhu. tp malangnye, alam perkahwinan masih jauh, dri sndri pun masih x terurus, mcm mne pulak nk m'urus suami, ye x? tambah-tambah kalau dapat suami yg langsung tidak matang (hish sbb tu la suruh cari yg dewasa sket!). jodoh pertemuan semuanya di tangan Tuhan, sbgi hamba berdoa je la supaya dapat yg terbaik, aminnn. n utk dpt yg terbaik, seharusnyalah diri ini perlu menjadi baik dlu, betul x?


kerana ap?
kerana lelaki yg baik hanya untuk perempuan yg baik.



p/s- membina semangat utk g jikken jap g. cube mengusir kemalasan yg bertandang setiap hari.aiseyh.

4 ulasan:

AsMiza berkata...

wawa-chan!majide kak miza pon terkesan kt yg 1st point tu.okes.nak analisa lah leh ke tak dia jd ayah yang baik nnt.hihihiii..:P

.Si kEmunCuP. berkata...

desyou??
tuh la,nk kne analisis btol2 tuh. nnt da siap analisis, jgn wat2 lupe plak nk anta kad kt cni *xcited nk mkn nsik minyk*.heee..

Amy A. berkata...

sebab tu la kte kne tunjuk ciri2 keibuan..nnt dpt ah laki isamik...;)

ape lg..nt berebut la amik rafiff mse jmuan raye..;D

.Si kEmunCuP. berkata...

hahahahahaha!
x aci aaa cmtu!

xp2,ciri2 keibuan x smstinye dgn pgg bby jek kn :p