Jumaat, 31 Julai 2009

~ sMangAt sYE rUnTUh ~

sye kecewa...
sye da cube sdaye upaye sye..
knpe sye ttp x mmpu lakukannye?
knpe perkara semudah itu tidak mmpu sye selesaikn?

sye sdeyh...
sye b'usahe sepenuh tnaga sye..
sye tumpukn sgale keringat sye..
tp knpe sye msih x mmpu kecapinye?

sye mnangis...
sye tahu sye insan yg lemah..
sye x mmpu nk thn air mte sye menitis krane kecewa..
sye bukan superman.

sye ptus ase..
sbb sye x dpt hsil yg sye mahukn..
sbb sye x dpt lakukn ape yg sye harapkn..
sbb sye x mmpu m'capai ape yg sye tujukn..

sye idamkn bintang..
tp tgn sye x pnjg utk m'gapainye...
sye impikn bulan...
tp sye x mmpu mlihat di celah malam..
sye inginkn matahari...
tp kulit sye x kebal dgn habanye..
sye mahu terbang ke awan...
tp sye gayat dgn ketinggiannye..
sye mahu menyelam di lautan..
tp sye takut dgn ikan pausnye..

siapelah sye...
siapekah sye?
siape pule DIA?

sye lah hamba DIA..
DIA lah yg m'cipta sye..
segale yg ade pde sye, DIA yg punye..
segale yg t'jd pd sye, DIA yg lakukn..
segale ape yg sye terima, DIA yg hadiahkn..

setiap kali sye nangis,sye akn sebut name DIA..
setiap kali sye kecewa, sye akn merayu pada DIA..
setiap kali sye t'tewas, sye akn minta bantuan DIA..

tapi...
bile sye b'jye, sye lupe ceritakan pade DIA..
bile sye gembire, sye lupe mase utk b'sme DIA..
bile sye dgn urusan dunia, sye tingglkn DIA..

inilah SAYA..pencinta yg x setia.
inilah SAYA..yg lupe semua ini DIA yg punye..
inilah SAYA...hamba yg pantang utk diuji tuannye..

*semangat sye hilang sbb sye x mmpu lakukn xm sye hari ni..Tuhan nk uji sye, lihat ketabahn sye...doakn sye mmpu laluinye..sye tahu DIA hadiahkn ape yg terbaik utk SAYA..iALLAH...

7 ulasan:

sabariah berkata...

sabar wawa..
hidup ibarat roda..
xslalu berada di atas..
aku pon bru pulih dri kekecewaan ni..
sama2 lah kita muhasabah..

adityasofea berkata...

roda tu plak bulat,cpat je dy boley b'golek2 ke ats ke bwh kn?

SiNaR cAHaYa pErtAma berkata...

deAr waWa,


kaDang2 biLa:

Kita memohon kekuatan dan Tuhan memberi kita kesulitan demi kesulitan untuk membuat kita tegar.

Kita memohon kebijaksanaan dan Tuhan memberi kita berbagai persoalan hidup untuk diselesaikan agar kita bertambah bijaksana.

Kita memohon kemakmuran dan Tuhan memberi kita otak dan tenaga untuk dipergunakan sepenuhnya dalam mencapai kemakmuran.

Kita memohon keteguhan hati dan Tuhan memberi bencana dan bahaya untuk diatasi.

Kita memohon cinta dan Tuhan memberi kita orang orang bermasaalah untuk diselamatkan dan dicintai.

Kita memohon kemurahan dan kebaikan hati dan Tuhan memberi kita kesempatan kesempatan yang silih berganti..

begitulah cara Tuhan membimbing kita. Apakah jika saya tidak memperolehi apa yang saya inginkan.. bererti saya tidak mendapatkan segala yang saya perlukan?..

Kadang Tuhan tidak memberi yang kita minta.. tapi dengan pasti Tuhan memberikan yang terbaik untuk kita.. kebanyakan kita tidak mengerti dan mengenal..
bahkan tidak mahu menerima rencana Tuhan..
padahal justeru itulah yang terbaik untuk kita..

Tawakal itu indah~
SemogA teRus kuAt meNghadApi haRi2 mENdaTaNg


saLAm riNdu daRi chiBa pErmaI

alhuda berkata...

salam wawa..

anda kata anda hamba?
maka anda layak diuji....

hanya orang yg xrasa dirinya hamba maka dia xkn tahan bila diuji Allah...

yakinlah, setiap yang berlaku itu ada hikmahnya
yakinlah, Allah sentiasa inginkan yang terbaik untuk hambaNya..
ketahuilah, sebagai hamba kita tak kan pernah tahu susunan Allah utk kita..
maka bersabarlah....

"Sesiapa yang mengerjakan amal soleh maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri dan sesiapa yang berbuat kejahatan maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hambaNya"(al-fussilat:46)

Allah tak zalim pada kita...jom muhasabah balik,mungkin ini adalah tarbiah terus dari Allah utk anda..

dAonLyMe berkata...

wa, tabahkan hati...

...teratai biru... berkata...

~salam...

~setuju ngn suma ulasan2 kt atas ni. betul. kena tabahkan hati.

~kalo Allah x bg kita ujian, mcm mana Dia nk tau kita ni betul2 bertawakal padaNya atau x, kan...

~saya tahu awak kuat... :)

adityasofea berkata...

kgkwn yg ku syg sume!

mekaseh bnyk2 ats segale nasihat dan kate2 pedoman yg susa sye nk cri kt mne2..

saye tahu sye insan yg lemah..jd sye sntiase m'hrpkn rkn2 sye sntiase berade di sisi,menyokong sye n m'bntu sye b'dri tatkala hampir sye t'jtuh...

n disebabkn sye insn yg lemah,sye kdg2 x mmpu nk positifkn dri sye tatkala ketabahan sye runtuh n smangat sye pudar...

sye perlukn anda sume dlm perjalann hidup sye...trima kaseh krna x pernah tingglkn sye...
sye tahu sye bkn sndri...